Mięśniaki macicy

0 8 września 2015

Mięśniaki zaliczane są do łagodnych rozrostów nowotworowych. Oznacza to, że komórki mięśniowe, z których zbudowana jest macica namnażają się nadmiernie w określonym regionie narządu, tworząc guz – mięśniak. Wbrew temu, z czym kojarzy się słowo nowotwór, mięśniaki mają charakter rozrostów całkowicie łagodnych i bardzo rzadko ulegają zezłośliwieniu. Przyczyny powstawania mięśniaków nie zostały do końca zdefiniowane. Większość teorii łączy ich etiologię z nierównowagą hormonalną organizmu, a dokładniej z nadmierną produkcją lub zwiększoną wrażliwością na estrogeny.

Czynniki ryzyka:

– Częstość występowania mięśniaków macicy zwiększa się wraz z wiekiem, aż do osiągnięcia przez kobietę wieku menopauzalnego, kiedy to dochodzi do stopniowego zmniejszenia wydzielania estradiolu.

– Kolejny ważny czynnik ryzyka stanowi otyłość. U kobiet ważących ponad 70 kg ryzyko rozwoju mięśniaków jest 3-krotnie większe niż u kobiet, których masa ciała nie przekracza 50 kg.

– Istnieje zależność między niezachodzeniem w ciążę a rozwojem mięśniaków oraz odwrotna zależność między liczbą przebytych ciąż a obecnością mięśniaków.

– Większość przeprowadzonych badań sugeruje, że przyjmowanie antykoncepcji hormonalnej nie zwiększa prawdopodobieństwa pojawienia się mięśniaków. Wykazano, że ryzyko rozwoju mięśniaków zmniejsza się wraz z czasokresem stosowania doustnej antykoncepcji.

– Większość dostępnych wyników badań wskazuje jednak na to, iż hormonalna terapia zastępcza  (HTZ) nie wpływa w istotny klinicznie sposób na mięśniaki a istnienie mięśniaków nie stanowi przeciwwskazania do zastosowania menopauzalnej terapii hormonalnej.

Źródło www.miesniakimacicy.pl

Objawy mięśniaków macicy

W zależności od wielkości , budowy i położenia mięśniaki mogą dawać bardzo różne objawy.

-najczęściej nie dają żadnych  objawów i są wykrywane przypadkowo w trakcje rutynowego badania ginekologicznego

-nieprawidłowe krwawienia maciczne pod postacią obfitych miesiączek, przedłużających się krwawień i plamień

– objawy bólowe związane z obecnością mięśniaka i jago ucisku na narządy sąsiednie.

– uczucie pełności w jamie brzusznej a w przypadkach, gdy mięśniak osiągnie olbrzymie rozmiary  obserwuje się powiększenie obwodu brzucha.

-częste oddawanie moczu lub zaparcia

– mięśniaki mogą niekorzystnie wpływać na płodność kobiety. Umiejscowienie w okolicy ujść jajowodów do jamy macicy  może powodować ich niedrożność. Liczne, nawet drobne rozsiane mięśniaki podśluzówkowe mogą utrudniać zagnieżdżenie się zarodka w błonie śluzowej macicy. Wielu ekspertów uważa, że u kobiet z niepłodnością i mięśniakami podśluzówkowymi lub śródściennymi należy przed zastosowaniem metod wspomaganego rozrodu usunąć mięśniaki operacyjnie lub przeprowadzić terapię farmakologiczną.

Sposoby leczenia mięśniaków

- w większości przypadków mięśniaki nie wymaga leczenia, wystarczy obserwacja

– leczenie hormonalne ukierunkowane na zmniejszenie obfitych krwawień macicznych

– leczenie zabiegowe metodami mało inwazyjnymi takimi jak histeroskopia lub laparoskopia, a  w przypadku  bardzo dużych zmian operacje klasyczne z otwarciem powłok brzusznych.

– w szczególnych przypadkach embolizacja tętnic macicznych

Posted in Ginekologia